Memòria de l'Oficina de Defensa dels Drets Lingüístics 2020-2021


Durant els primers tretze mesos de funcionament (desembre de 2020 – desembre de 2021), l’Oficina ha gestionat 208 sol·licituds d’actuació: 171 reclamacions, 25 suggeriments i 12 consultes. Aquesta xifra supera amb escreix les previsions inicials i confirma la necessitat de disposar d’un organisme com aquest.

Dels 208 casos, 185 han estat tramitats perquè tenien base jurídica o eren consultes. Si ens fixam en la llengua de referència:

Català: 187 casos (90 %)
Castellà: 19 casos (9 %) – principalment consultes o reclamacions sense base jurídica
Ambdues llengües: 2 casos (1 %)
Pel que fa als àmbits, 172 casos (83 %) afecten l’Administració pública (119 la CAIB, 35 ajuntaments, 4 consells insulars, 4 Administració de l’Estat, 1 justícia i 9 combinats), mentre que 34 casos (16 %) corresponen a l’àmbit privat i 1 cas a una corporació de dret públic.

Entre els casos referits al català, destaca que 79 expedients afecten el Servei de Salut (un 38 % del total), amb problemes en comunicacions orals, escrites i retolació. En 12 d’aquests casos hi va haver actituds poc respectuoses cap a l’usuari catalanoparlant. També s’han registrat 32 casos en què els ciutadans no han pogut parlar la llengua pròpia o han tingut dificultats per fer-ho, a més d’altres incompliments normatius.

Les dades mostren diferències quantitatives i qualitatives entre les vulneracions de drets segons la llengua afectada.

Podeu consultar la memòria completa en aquest enllaç: Memòria de l'Oficina de Defensa dels Drets Lingüístics 2020-2021