E11 Marketplace IB y digitalización del tejido productivo

E11 Marketplace IB y digitalización del tejido productivo

Un dels principals reptes que afronten actualment les petites i mitjanes empreses és la digitalització dels processos de producció i dels canals de distribució. Aquesta estratègia preveu ajuts a la digitalització dels comerços i altres empreses, però també articular una plataforma ecommerce colaborativa per millorar la comercialització i la distribució en línia dels productes del petit comerç o la producció de Km 0, així com la implementació a les Illes Balears d'un sistema integral de consum de proximitat, adaptat als nous hàbits de compra. També es consideren els reptes que suposa la logística de la distribució i es preveu impulsar diferents solucions (centres de distribució, micromobilitat urbana, punts click&collect, etc.).

En el marc d'aquesta estratègia també es contemplen altres iniciatives relacionades amb la transformació digital del model econòmic, com el desenvolupament de l'administració digital, el desplegament de la xarxa 5G, diverses actuacions relacionades amb l'internet de les coses o la participació en un projecte que pretén el desenvolupament d’aplicacions basades en la intel·ligència artificial i les tecnologies de la llengua, com ara els assistents de veu, els traductors automàtics o els agents conversacionals en català.

Objectius de l’estratègia
  • Incrementar la productivitat i el valor afegit de l'activitat econòmica
  • Incrementar la productivitat del teixit empresarial a través de la digitalització
  • Recolzar l'actualització tecnològica de les petites i mitjanes empreses, especialment del comerç local i dels productors locals
  • Fomentar el consum de proximitat i de productes de Km 0
  • Promoure el creixement intel·ligent i la incorporació de noves tecnologies disruptives
  • Modernitzar l'administració pública i implementar una gestió eficient i orientada als ciutadans
Principals projectes o línies d’actuació identificats
  • Estratègia per a l'optimització de la distribució urbana de mercaderies, comptant amb la participació de les entitats locals, impulsant la distribució amb vehicles de zero emissions, creació de punts físics de recollida municipal Click&Collect, etc.
  • Pla d'ajudes per a la reconversió energètica del sector del transport de mercaderies.
    Implementació d’eines digitals de gestió i optimització de la distribució de mercaderies.
  • Creació d’una plataforma digital col·laborativa per millorar els canals de comercialització per a petits comerços, artesans, productors del sector primari i similars.
  • Suport a la digitalització de les PIME, amb l’establiment d’ajudes per a la digitalització dels seus processos.
  • Extensió i reforç de la xarxa 5G/6G arreu de les Illes Balears, posant especial atenció en les zones blanques i grises de cobertura.
  • Participació en el projecte «Hub d’IA i tecnologies de la llengua», impulsat per la Generalitat de Catalunya, que pretén crear una infraestructura de veu per al català i un banc de dades lingüístiques digitals.
  • Impuls a la transformació digital de l’administració pública, amb especial esment a la simplificació administrativa, l’increment dels serveis i la incorporació de tecnologies emergents.
  • Accions per a la capacitació digital de la ciutadania.
Alineament estratègic

Eixos Estratègia d’Inversions Illes Balears 2030

Eix 1: Diversificació econòmica

Polítiques palanca “España Puede”

  • I. Agenda Urbana i Rural, lluita contra la despoblació i desenvolupament d’agricultura
  • V. Modernització i digitalització del teixit industrial i de la PIME, recuperació del turisme i impuls d’una Espanya emprenedora
  • VI. Pacte per la ciència i la innovació. Reforç a les capacitats del Sistema Nacional de Salut

Components “España Puede”

  • C3: Transformació ambiental i digitalització del sistema agroalimentari i pesquer
  • C12: Política Industrial España 2030
  • C13: Impuls a la PIME
  • C15: Connectivitat Digital, impuls de la ciberseguretat i desplegament del 5G
  • C16. Estratègia Nacional d’Intel·ligència Artificial
Pressupost

162 M€

Contribució i impactes
  • Augment del núm. de PIME que venguin pel canal digital
  • Increment del percentatge de vendes o ingressos per canal digital
  • Ràtio de cobertura a nivell poblacional amb accés als punts Click&Collect
  • Augment del núm. empreses que utilitzen eines digitals de gestió i optimització de la distribució de mercaderies
Indicadors
  • Número de PIMES que venen per canal digital
  • Facturació de vendes per canal digital
  • Percentatge de vendes o ingressos per canal digital
  • Ràtio de cobertura a nivell poblacional amb accés a el punt Click & Collect
  • Número d’empreses que utilitzen eines digitals de gestió i optimització de la distribució de mercaderies