VPC.png

Bases que regeixen les activitats formatives del Pla de Formació de Voluntaris de Protecció Civil de l’Escola Balear d’Administració Pública (EBAP) de l’any 2026

Punt 1. Plans  de formaciö

1.1. L’EBAP adreça la seva oferta formativa del Pla de Formació del Voluntariat de Protecció Civil a les persones voluntàries de protecció civil que estiguin vinculades a alguna agrupació de les Illes Balears i que disposin del certificat de capacitació bàsica.

1.2. Aquesta oferta formativa queda restringida al col·lectiu que s’ha indicat anteriorment.

PUNT 2. TERMINIS D’INSCRIPCIÓ I SOL·LICITUDS

2.1. El calendari d’inscripció previst per a les activitats formatives de l’any 2026 del Pla de Formació de Voluntariat de Protecció Civil és el següent:

— Primer termini d’inscripció: del 9 al 31 de desembre de 2025 per a les activitats que s’imparteixin entre els mesos de gener a juny de 2026.

— Segon termini d’inscripció: del 15 al 30 de juny de 2026 per a les activitats que s’imparteixin durant els mesos de setembre, octubre, novembre i desembre de 2026.

2.2. Tota la informació relativa a les activitats formatives (títol, objectius, continguts, persones destinatàries, dates i horaris) es publica a la pàgina web de l’EBAP (ebap.caib.es) abans que comenci cada termini d’inscripció. Així mateix, qualsevol canvi que afecti les activitats s’actualitza a la pàgina web.

2.3. Les persones interessades poden sol·licitar un màxim de tres cursos. A més, es poden obrir terminis extraordinaris d’inscripció a activitats formatives que disposin de places disponibles.

2.4. La sol·licitud de participació en una activitat formativa suposa l’acceptació d’aquestes bases i de les de desenvolupament pròpies de cada activitat. A més, només s’admeten les sol·licituds de les persones que compleixen els requisits que estableix aquesta convocatòria.

2.5. La presentació de la sol·licitud per participar en les activitats formatives suposa que l’aspirant coneix i accepta de manera inequívoca el tractament de les dades de caràcter personal a càrrec de l’òrgan competent i únicament per a les finalitats establertes. El tractament de la informació que es facilita en les sol·licituds ha de tenir en compte les previsions del Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d’abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d’aquestes dades, i de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

PUNT 3. MODALITATS D’INSCRIPCIÓ A LES ACTIVITATS FORMATIVES

En el cas de les activitats que inclou el Pla del Voluntariat de Protecció Civil, tenint en compte l’especificitat d’aquesta formació, l’organisme proposant, en aquest cas, el cap d’agrupació, elabora la llista d’alumnes que compleixen els requisits i els remet a la direcció general competent en matèria d’emergències, la qual proposa les persones participants en l’ordre de prelació.

PUNT 4. PRESENTACIÓ DE DOCUMENTACIÓ. REQUISITS

4.1. El formulari de sol·licitud s’ha d’emplenar mitjançant l’enllaç facilitat, inclosa l’adreça de correu electrònic, que és l’eina que es fa servir per comunicar l’admissió als cursos de formació. S’hi ha d’escriure el codi complet del curs. No s’admet cap sol·licitud sense les dades de l’agrupació a la qual pertany la persona.

4.2. Independentment del que estableixen els punts anteriors, l’activitat exigeix que la persona responsable de l’agrupació proposi el personal voluntari destinatari amb l’ordre de prelació per a l’admissió.

4.3. Quan l’activitat formativa estableixi persones destinatàries preferents, l’EBAP ha de comprovar que les persones interessades compleixen les condicions preferents.

4.4. Quan les activitats formatives estableixin persones destinatàries amb requisits exclusius, l’EBAP comprovarà que les persones interessades compleixen les condicions d’exclusivitat. No s’admeten les sol·licituds de les persones aspirants que no compleixen aquestes condicions.


Punt 5. Selecció

5.1. La sol·licitud de participació a una activitat formativa suposa l’acceptació d’aquestes bases i de les de desenvolupament pròpies de cada activitat.

5.2. La Direcció General d’Emergències i Interior fa la selecció de les persones voluntàries amb dret a fer la formació i les proposa a l’EBAP perquè les admeti, amb una antelació mínima de trenta dies a la data prevista per la impartició, així com la llista d’espera corresponent.

5.3. Si hi ha cursos que coincideixin parcialment o totalment en els horaris, les persones interessades només seran admeses en un.

5.4. A banda dels criteris de prelació, l’alumnat se seleccionarà tenint en compte les propostes del cap de l’agrupació i el fet que la distribució territorial estigui representada.


PUNT 6. CURS BÀSIC DE VOLUNTARIS DE PROTECCIÓ CIVIL

6.1. El Curs bàsic del voluntariat de protecció civil, de 32 hores, s’efectua en modalitat presencial i consta de sis mòduls distribuïts de la manera següent:

Mòdul 1. Principis i normativa dels voluntaris de protecció civil i catalogació dels riscs municipals (6 h)

Mòdul 2. Autoprotecció i intervenció en matèria de trànsit (3 h)

Mòdul 3. Incendis forestals (7 h)

Mòdul 4. Tècniques d’afrontament de l’estrès en víctimes d’emergències i familiars (6 h)

Mòdul 5. Primers auxilis i ús del DESA (7 h)

Mòdul 6. Comunicacions (3 h)

Recomanacions i condicions
Es recomana cursar els mòduls de manera consecutiva. No obstant això, per facilitar la participació, s’estableixen les condicions obligatòries següents:

— Per accedir als mòduls 2, 3, 4, 5 i 6 és requisit previ haver completat el mòdul 1 amb aprofitament.

— El curs bàsic s’ha de finalitzar en un període màxim de dos anys, comptadors des del moment en què la persona inscrita inicia el primer mòdul.

6.2. Cadascun dels municipis interessats ha de remetre a la Direcció General d’Emergències i Interior la llista d’aspirants a participar en el Curs amb l’ordre de prelació a fi que se’n gestioni l’admissió.

6.3. La Direcció General d’Emergències i Interior proposa a l’EBAP les persones aspirants per participar en el Curs amb una antelació mínima de trenta dies abans de l’inici.

6.4. Les persones aspirants que no hagin completat la formació pràctica i els manquin tallers per fer, se’ls inscriurà d’ofici en les dues edicions següents de la formació del curs bàsic perquè la puguin completar.

6.5. Les persones aspirants que estiguin en possessió d’una de les formacions següents estan exemptes de fer les parts del curs següents:

— La titulació de formació professional de grau mitjà o superior de Tècnic en Emergències i Protecció Civil. En aquest cas, les persones aspirants quedarien exemptes de fer tant la part teòrica com la part pràctica del curs.

— Les persones aspirants en possessió de la titulació universitària de Grau en Infermeria estan exemptes de dur a terme el taller de primers auxilis i DESA.

— Les persones aspirants amb la titulació de la formació professional de Grau Mitjà en Auxiliar d’Infermeria estan exemptes de dur a terme el taller de primers auxilis i DESA.

— Les persones aspirants que acreditin que han superat el Curs bàsic de capacitació per a l’accés a la categoria de policia que imparteix l’EBAP estan exemptes de dur a terme el taller d’autoprotecció i intervencions en matèria de trànsit.

— Les persones aspirants que acreditin que han superat el Curs bàsic de capacitació per a l’accés a la categoria de bomber que imparteixen l’Ajuntament de Palma, el Consell de Mallorca, el Consell Insular de Menorca o el Consell Insular d’Eivissa estan exemptes de dur a terme el taller d’incendis forestals.

— Les persones aspirants del Cos Ajudant Facultatiu d’Agents de Medi Ambient de les Illes Balears que acreditin, com a mínim, un any d’experiència estan exemptes de dur a terme el taller d’incendis forestals.

— Les persones aspirants que acreditin que han superat el Curs bàsic de protecció civil que s’imparteixi en una altra comunitat autònoma. Es convalidaran els tallers pràctics que s’hagin superat en una altra comunitat autònoma, excepte la part teòrica.

6.6. En cap cas estarà permès acudir a la formació del curs bàsic com a alumne o alumna amb uniformitat reglamentària.

6.7. L’accés a espais, instal·lacions o aules queda restringit només al cos docent, personal de coordinació i alumnat.


PUNT 7. CAUSES DE NO ADMISSIÓ O EXCLUSIÓ DE LES ACTIVITATS FORMATIVES

ueden excloses del procés de selecció les persones que incorrin en alguna de les circumstàncies següents:

a) Presentació de sol·licituds fora de termini o per una via diferent de les que s’esmenten en les instruccions específiques.
b) Participació, en els darrers quatre anys, en la mateixa activitat formativa que se sol·licita.
c) Omissió, inexactitud o falta de veracitat de les dades consignades a la sol·licitud.
d) No pertinença al grup destinatari de l’activitat formativa o no compliment dels requisits.

PUNT 8. LLISTES DE PERSONES ADMESES

8.1. L’EBAP publica a la pàgina web (ebap.caib.es) la llista de persones admeses i també comunica individualment l’admissió mitjançant l’adreça electrònica que es facilita en la sol·licitud.

8.2. En cas que les persones sol·licitants canviïn d’adreça electrònica, ho han de comunicar a l’EBAP. També han d’informar l’EBAP si l’adreça electrònica que van facilitar en un principi ja no és operativa.

8.3. L’EBAP també pot comunicar individualment l’admissió mitjançant l’enviament de missatges SMS, sempre que es disposi d’un número de telèfon mòbil assignat a la persona sol·licitant.

PUNT 9. SUSPENSIÓ D’ACTIVITATS FORMATIVES

L’EBAP pot suspendre activitats formatives amb un nombre d’inscrits inferior al 50 % de les places ofertes.


PUNT 10. LLISTA D’ESPERA

10.1. Totes les activitats formatives poden tenir llistes d’espera per cobrir baixes o renúncies. Les llistes d’espera es publiquen a la pàgina web de l’EBAP (ebap.caib.es) en el moment de la selecció i s’actualitzen, permanentment, de manera interna.

10.2. En qualsevol cas, correspon a l’EBAP comunicar i decidir l’admissió a les activitats formatives.


PUNT 11. PÈRDUA DE LA SITUACIÓ DE PREFERÈNCIA

11.1. Amb la sol·licitud es contreu l’obligació d’assistir o accedir a les activitats formatives, depenent de la modalitat d’aprenentatge. Si no es pot assistir a les activitats, s’ha de comunicar per escrit a l’adreça electrònica formacioemergencies@ebap.caib.es com a mínim cinc dies hàbils abans que comencin.

11.2. El fet de no renunciar a les activitats dins el termini fixat i de no comunicar la incapacitat laboral suposa ocupar, durant un any natural, el darrer nivell en els criteris de preferència en la selecció.

11.3. Es consideren justificades les renúncies que es presenten fora de termini en els casos següents:

— Baixa per malaltia.
— Malaltia de fills menors de 12 anys.
— Absència motivada per necessitats del servei.
— Compliment d’un deure inexcusable.
— Accident o malaltia greu, hospitalització o defunció d’un familiar fins al segon grau de consanguinitat o afinitat.

Aquestes justificacions s’han d’acompanyar de la documentació acreditativa, a l’efecte de no perdre la situació de preferència en la selecció.

11.4. L’assistència a un 50 %, com a mínim, d’hores lectives permet mantenir la situació de preferència en la selecció.

11.5. Les absències superiors al 20 % d’hores lectives, encara que estiguin justificades, suposen la pèrdua del dret a obtenir els certificats d’aprofitament que regulen aquestes bases.

11.6. Les persones en situació d’incapacitat temporal no poden assistir a les activitats formatives de l’EBAP. La incapacitat temporal s’ha de comunicar per escrit a l’adreça electrònica formacioemergencies@ebap.caib.es, per tal de cobrir, si escau, la plaça vacant i no perdre la situació de preferència en la selecció.

11.7. Queden exempts del punt anterior els casos en què es presenti un informe mèdic a l’EBAP que justifiqui que el seguiment de les activitats formatives és compatible amb la incapacitat temporal.

PUNT 12. SUPRESSIÓ I MODIFICACIÓ D’ACTIVITATS FORMATIVES. RESOLUCIÓ DE CASOS ESPECIALS


12.1. L’EBAP, per desenvolupar millor les seves funcions, pot prendre les decisions següents: suprimir activitats formatives; organitzar-ne de no programades amb anterioritat per necessitats concretes; efectuar-ne diverses edicions, i modificar-ne, si és pertinent, els objectius, els continguts, la durada, les dates i els requisits anunciats per adaptar-los millor als requeriments de la formació. De tot això, l’EBAP n’informa puntualment.


12.2. Correspon a l’EBAP resoldre els dubtes o les incidències que sorgeixen sobre l’aplicació d’aquestes bases, o sobre casos concrets no prevists o excepcionals.


12.3. Es poden excloure de les activitats formatives les persones participants que mostren comportaments o actituds irregulars o que impedeixen el desenvolupament normal de la formació. Aquestes activitats també es poden modificar o suprimir. En qualsevol cas, l’EBAP ha d’elaborar l’informe justificatiu corresponent.

PUNT 13. MATERIAL DIDÀCTIC DELS CURSOS

13.1. Com a norma general, el material didàctic de les activitats formatives es publica en el repositori de material que hi ha a la pàgina web EBAP en Obert (https://ebapenobert.caib.es).

13.2. L’EBAP publica, sota la llicència Creative Commons, el material didàctic que s’elabora per a la formació.

13.3. En cap cas, el material didàctic s’envia per correu electrònic. Transcorregut un mes des de l’acabament de les activitats, el material didàctic s’elimina del repositori.

13.4. A excepció del curs bàsic, per participar en qualsevol formació pràctica, l’agrupació municipal ha d’aportar el material i el combustible necessaris, com ara eines i materials d’intervenció en casos d’emergències. També han d’aportar els equips de protecció individual i col·lectiva corresponents, si cal.

PUNT 14.INSTRUCCIONS PER A LES ACTIVITATS FORMATIVES DE LA MODALITAT PRESENCIAL

14.1. En les activitats presencials es requereix que tant els professors (si en fan ús a la seva feina) com els alumnes facin ús de l’uniforme de corporatiu.

14.2. Com a norma general, l’alumnat ha d’acudir a la formació sense l’arma de foc reglamentària.

14.3. En les activitats pràctiques i/o esportives se’ls indicarà el tipus d’equipació (roba, material) que hauran de dur durant la formació.

PUNT 15. CERTIFICATS D’APROFITAMENT

15.1. L’obtenció del certificat d’aprofitament obliga a demostrar el coneixement de les matèries del curs. Aquest coneixement s’avalua mitjançant la superació de proves escrites o orals, treballs o altres exercicis relacionats amb el contingut de l’activitat formativa o mitjançant l’avaluació continuada certificada pel professorat.

15.2. S’expedeix el certificat d’aprofitament als alumnes i les alumnes de la modalitat presencial que assisteixen a un 80 % d’hores lectives, com a mínim, i que superen l’avaluació corresponent.

15.3. Si escau, no es comptabilitzen les assistències que corresponen als dies en què l’alumne o l’alumna ha estat en situació d’incapacitat temporal.

15.4. Falsejar la signatura suposa la pèrdua del dret a obtenir el certificat i l’exclusió dels cursos de l’EBAP durant un any.


PUNT 16. LLISTA DE PERSONES AMB DRET AL CERTIFICAT. SOL·LICITUD I RECLAMACIONS

16.1. En un termini inferior a dos mesos, comptador des de l’acabament de l’activitat, es publica a la pàgina web de l’EBAP (ebap.caib.es) la llista de persones participants amb dret a obtenir el certificat.

16.2. Els certificats expedits s’envien per correu electrònic amb signatura digital.

16.3. Es poden presentar reclamacions a la llista de persones amb dret a obtenir el certificat en el termini de trenta dies naturals, comptadors des de l’endemà que s’hagi publicat. Una vegada finalitzat aquest termini i resoltes les reclamacions, l’expedient de l’activitat formativa és definitiu


PUNT 16. LLISTA DE PERSONES AMB DRET AL CERTIFICAT D’APROFITAMENT O AL CERTIFICAT D’ASSISTÈNCIA. SOL·LICITUD DE CERTIFICAT I RECLAMACIONS

16.1. En un termini inferior a dos mesos, comptador des de l’acabament de l’activitat, es publica a la pàgina web de l’EBAP (ebap.caib.es) la llista de persones participants amb dret a obtenir el certificat.

16.2. Els certificats expedits s’envien per correu electrònic amb signatura digital.

16.3. Es poden presentar reclamacions a la llista de persones amb dret a obtenir el certificat en el termini de trenta dies naturals, comptadors des de l’endemà que s’hagi publicat. Una vegada finalitzat aquest termini i resoltes les reclamacions, l’expedient de l’activitat formativa és definitiu.

PUNT 17. TRACTAMENT DE DADES DE CARÀCTER PERSONAL

Responsable del tractament de dades
Identitat: Escola Balear d’Administració Pública
Adreça postal: C. del Gremi de Corredors, 10, 3r (pol. de Son Rossinyol) 07009 Palma
Adreça de correu electrònic: ebap@caib.es

Contacte amb la Delegació de Protecció de Dades

La Delegació de Protecció de Dades de l’Escola Balear d’Administració Pública té la seu a la carrer Gremi de Corredors, 10, 3r (polígon de Son Rossinyol) de Palma. Adreça electrònica de contacte: protecciodades@ebap.caib.es.

Finalitat

Les dades es tractaran amb la finalitat de seleccionar els alumnes, desenvolupar les activitats formatives i certificar la formació que imparteix l’EBAP.

Legitimació
 

El tractament de les dades és necessari per complir una obligació legal i per aconseguir l’interès públic, com és la formació dels empleats públics.

La legislació aplicable és la següent:

— El Text refós de la Llei de l’Estatut bàsic de l’empleat públic, aprovat mitjançant el Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre.
— La Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
— Les lletres c) i e) de l’article 6.1 del Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d’abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d’aquestes dades.

Categories de dades personals

Dades de caràcter identificatiu Nom, DNI, data de naixement, sexe, telèfon i adreça de correu electrònic.
Dades acadèmiques i professionals Relació laboral amb l’Administració, grup o nivell, lloc de treball i càrrec, formació certificada, llicència per maternitat o paternitat.
Dades de salut Discapacitat, baixa per incapacitat laboral.

Consentiment pel tractament de dades relatives a la salut

La presentació de la sol·licitud per al procediment suposa el coneixement i l’acceptació inequívocs de la persona sol·licitant del tractament de les dades de caràcter personal que farà l’òrgan competent i únicament per als fins establerts.

Persones destinatàries

La Direcció General de Funció Pública de la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques, la Direcció General de Simplificació Administrativa, Modernització i Administració Digital de la Conselleria d’Economia, Hisenda i Innovació, i les unitats de personal de les conselleries de la CAIB per a la gestió de la promoció professional i de procediments de provisió de llocs de feina.

Criteris de conservació de dades

Els terminis de conservació de les dades són els necessaris per complir la finalitat del procediment i els que preveu la legislació d’arxius per a les administracions públiques, d’acord amb l’article 26 de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

Drets

Qualsevol persona té dret a obtenir la confirmació sobre si l’EBAP està tractant dades personals que la concerneixen o no. Les persones interessades tenen dret a accedir a les seves dades personals, així com a sol·licitar la rectificació de les dades inexactes o, si escau, sol·licitar-ne la supressió, entre altres motius, quan les dades ja no siguin necessàries per a les finalitats per a les quals es van recollir.

En determinades circumstàncies que preveu l’article 18 del Reglament general de protecció de dades (RGPD), les persones interessades poden sol·licitar la limitació del tractament de les seves dades. En aquest cas, únicament es conservaran per exercir o defensar reclamacions.

En determinades circumstàncies, les persones interessades es poden oposar al tractament de les seves dades amb una sol·licitud motivada. L’EBAP deixarà de tractar les dades, tret que hi hagi motius legítims imperiosos per exercir o defensar possibles reclamacions.



Exercici de drets i reclamacions

L’exercici d’aquests drets es pot sol·licitar davant l’EBAP mitjançant el procediment «Sol·licitud d’exercici de drets en matèria de protecció de dades personals», que preveu la Seu Electrònica de la CAIB.

Amb posterioritat a la resposta de l’EBAP o al cap d’un mes d’haver presentat la sol·licitud, es pot reclamar una tutela de drets davant l’Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD).



Conseqüències de no facilitar les dades personals

No presentar les dades necessàries implica que la persona interessada no pot formar part del procediment.

Decisions automatitzades

No es produeixen decisions automatitzades, inclosa l’elaboració de perfils, amb les dades personals de les persones sol·licitants.