Torna

Seu Electrònica

Si cerques un procediment dirigit a persones físiques i a la ciutadania en general

Si cerques un procediment dirigit a persones jurídiques, autònoms, cooperatives, associacions, fundacions, ONG?S...

Si cerques un procediment dirigit a altres administracions públiques o ens, organismes i entitats que integren el sector públic (consorcis, organismes autònoms, etc...)

Expedient de regulació temporal de l'ocupació (ERTO) per força major temporal

D'acord amb l'art. 47.5 del Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors, modificat pel Reial decret llei 32/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reforma laboral, la garantia de l'estabilitat en l'ocupació i la transformació del mercat de treball, les empreses podran aplicar la reducció de la jornada de treball o la suspensió dels contractes de treball per causa derivada de força major temporal, previ procediment tramitat conforme al que es disposa en aquest apartat, en l'article 51.7 i en les seves disposicions reglamentàries d'aplicació.

L'existència de força major temporal com a causa motivadora de la suspensió o reducció de jornada dels contractes de treball, haurà de ser constatada per l'autoritat laboral, qualsevol que sigui el nombre de persones treballadores afectades.

La resolució farà efecte des de la data del fet causant de la força major, i fins a la data determinada en la mateixa resolució.

Codi SIA

2416797

Persones destinatàries

Empreses i el seu personal

Termini per a resoldre i notificar

5 dies hàbils per resoldre des de l'entrada de la comunicació en el registro de la Direcció General de Treball i Salud Laboral

Silenci administratiu

Positiu

Forma d'inici

Instància de part

Fi de la via administrativa

Si

Disponible per tramitar per persona apoderada

Si

Observacions

Si a la finalització del període determinat en la resolució de l'expedient se manté la força major, s'haurà de sol·licitar una nova autorització.

Òrgan competent per a resoldre

Direcció General de Treball i Salut Laboral

Documents relacionats amb el procediment

Tràmits

X

Sol·licitud

Requisits

- Sol·licitud de l'empresa dirigida a l'autoritat laboral competent, acompanyada dels mitjans de prova que estimi necessaris, i simultània comunicació a la representació legal de les persones treballadores.

- L'empresa juntament amb la sol·licitud comunicarà a través dels procediments automatitzats que s'estableixin:

1r El període dins del qual es durà a terme l'aplicació de la suspensió del contracte o la reducció de jornada.

2n La identificació de les persones treballadores incloses en l'expedient de regulació temporal d'ocupació.

3r El tipus de mesura a aplicar respecte de cadascuna de les persones treballadores i el percentatge màxim de reducció de jornada o el nombre màxim de dies de suspensió de contracte a aplicar.

- Si a la finalització del període determinat en la resolució de l'expedient es manté la força major, s'haurà de sol·licitar una nova autorització.

Documentació a presentar

- Sol·licitud d'expedient de regulació de l'ocupació

- Llistat de treballadors afectats

- Memòria descriptiva acreditant la forç major com a causa motivadora de la suspensió o reducció de jornada dels contractes de treball.

- Acreditació comunicació inici procediment als treballadors

Models:

Termini màxim

-

Forma de presentació

D'acord amb el que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, podeu dur a terme aquest tràmit mitjançant un dels canals següents (entre d'altres):


a) De manera telemàtica (*obligatori per als subjectes obligats a relacionar-se electrònicament amb les administracions per l'article 14.2 i 3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i opcional per a les persones físiques), fent un "click" al botó «Accés al tràmit telemàtic» que trobareu a la part inferior d'aquest tràmit. Per poder fer aquest tipus de tràmit, heu de disposar de certificat digital, DNI electrònic o cl@ave permanente.


b) De manera presencial (només per a persones físiques), a qualsevol de les oficines de registre de l'Administració Autonòmica, de l'Administració General de l'Estat, de la resta de comunitats autònomes o de les entitats que integren l'Administració Local. Podeu consultar les adreces de totes les oficines de l'Administració Autonòmica.


c) A més, també podeu enviar la documentació per correu postal (només per a persones físiques). En aquest cas, heu de presentar els documents dins un sobre obert, a fi que el personal de l'oficina de Correus hi pugui indicar, mitjançant el segell oficial, el lloc, la data i l'hora exacta en què s'ha efectuat el registre. Aquestes dades també quedaran anotades en el resguard justificatiu de la presentació.


*Els subjectes als quals fan referència els apartats 2 i 3 de l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions, per la qual cosa, de conformitat amb el que estableix l'article 68.4 de la Llei esmentada, si algun d'aquests subjectes presenta la seva sol·licitud presencialment, l'administració pública l'ha de requerir que l'esmeni presentant-la per via electrònica.

Òrgan competent per a la tramitació

Direcció General de Treball i Salut Laboral

Contacte

Servei o Secció responsable

Departament de Relacions Laborals

Plaça de Son Castelló, 1 (Polígon de Son Castelló). Tel.: 971177736

(eres@caib.es)

Observacions

L’empresa aportarà els mitjans de prova que consideri convenients amb la presentació de la sol·licitud.

X

Decisió empresarial

Requisits

La resolució de l'autoritat laboral es dictarà, prèvies les actuacions i informes indispensables, en el termini de cinc dies des de la sol·licitud, i es limitarà, si n'és el cas, a constatar l'existència de força major al·legada per l'empresa, corresponent a aquesta la decisió sobre la reducció de les jornades de treball o suspensió dels contractes de treball.

L'autoritat laboral autoritzarà l'expedient si s'entén justificada la causa al·legada.

La resolució tendrà efectes des de la data del fet causant de la força major, i fins la data determinada en la resolució.

L'empresa haurà de comunicar l'esmentada decisió als representants dels treballadors i a l'autoritat laboral.

Si a la finalització del període determinat en la resolució de l'expediente se manté la força major, s'haurà de sol·licitar una nova autorització.

Documentació a presentar

Decisió empresarial

Comunicació de la decisió als representants dels treballadors.

Models:

Termini màxim

-

Forma de presentació

D'acord amb el que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, podeu dur a terme aquest tràmit mitjançant un dels canals següents (entre d'altres):


a) De manera telemàtica (*obligatori per als subjectes obligats a relacionar-se electrònicament amb les administracions per l'article 14.2 i 3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i opcional per a les persones físiques), fent un "click" al botó «Accés al tràmit telemàtic» que trobareu a la part inferior d'aquest tràmit. Per poder fer aquest tipus de tràmit, heu de disposar de certificat digital, DNI electrònic o cl@ave permanente.


b) De manera presencial (només per a persones físiques), a qualsevol de les oficines de registre de l'Administració Autonòmica, de l'Administració General de l'Estat, de la resta de comunitats autònomes o de les entitats que integren l'Administració Local. Podeu consultar les adreces de totes les oficines de l'Administració Autonòmica.


c) A més, també podeu enviar la documentació per correu postal (només per a persones físiques). En aquest cas, heu de presentar els documents dins un sobre obert, a fi que el personal de l'oficina de Correus hi pugui indicar, mitjançant el segell oficial, el lloc, la data i l'hora exacta en què s'ha efectuat el registre. Aquestes dades també quedaran anotades en el resguard justificatiu de la presentació.


*Els subjectes als quals fan referència els apartats 2 i 3 de l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions, per la qual cosa, de conformitat amb el que estableix l'article 68.4 de la Llei esmentada, si algun d'aquests subjectes presenta la seva sol·licitud presencialment, l'administració pública l'ha de requerir que l'esmeni presentant-la per via electrònica.

Òrgan competent per a la tramitació

Direcció General de Treball i Salut Laboral

Contacte

Servei o Secció responsable

Departament de Relacions Laborals

Plaça de Son Castelló, 1 (Polígon de Son Castelló). Tel.: 971177736

(eres@caib.es)

Observacions

Si, instruït el procediment, no s’ha constatat la causa de força major es pot iniciar el procediment de regulació temporal d'ocupació (ERTO) per causes econòmiques, tècniques, organitzatives o de producció.

X

Comunicació al SOIB

Requisits

Una vegada que l'empresa rebi l'autorització de l'expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO), s'ha de realitzar la inscripció dels treballadors afectats com a demandants d'ocupació al Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB).

La inscripció al SOIB és un tràmit obligatori perquè les persones treballadores afectades per un ERTO puguin accedir a la prestació per desocupació.

Per realitzar aquesta gestió, l'empresa ha de comunicar al SOIB la relació de treballadors en situació d'ERTO.

Documentació a presentar

- Sol·licitud de comunicació al SOIB dels treballadors en situació d'ERTO

- Annex I Relació de persones treballadores afectades (full de càlcul)

- Annex II Autorització del/la treballador/a a la empresa, per a la inscripció al SOIB

Documents relacionats amb el tràmit:

Termini màxim

Una vegada que la Autoritat Laboral ha resolt l'expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO), l'empresa ha de trametre immediatament la documentació necessària dels treballadors afectats al Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB), per tal de no retardar la tramitació de les prestacions per desocupació.

Forma de presentació

La presentació d'aquest tràmit únicament es pot fer per via telemàtica, i heu d'accedir fent un "click" al botó «Accés al tràmit telemàtic» que trobareu a la part inferior d'aquest tràmit. Per poder fer aquest tipus de tràmit, heu de disposar de certificat digital, DNI electrònic o cl@ve permanente.

Òrgan competent per a la tramitació

Direcció General de Treball i Salut Laboral

Contacte

Servei o Secció responsable

Departament de Relacions Laborals

Plaça de Son Castelló, 1 (Polígon de Son Castelló). Tel.: 971177736

(eres@caib.es)

Observacions

Per a la correcta comunicació, l'empresa ha de emplenar i remetre els documents adjunts, per via telemàtica.

En el cas que la persona treballadora no autoritzi l'empresa a tramitar la documentació al SOIB, se l'ha d'informar que haurà de sol·licitar cita prèvia amb la seva oficina d'ocupació per tal de d'inscriure's a la demanda. Si les dades del/la treballador/a estan incomplets, l'empresa l'informarà de que els ha de completar, sol·licitant cita prèvia al SOIB.

Les consultes relacionades amb la comunicació al SOIB de les dades dels treballadors en situació d'ERTO, es poden adreçar al correu electrònic: bustiademandes@soib.caib.es

Informació sobre protecció de dades

X

De conformitat amb el reglament (UE) 2016/679 i la legistació vigent en matèria de protecció de dades, s’informa del tractament de les dades personals que conté aquest tràmit

Responsable del tractament

Direcció General de Treball i Salut Laboral

Finalitat

Tramitació del procediment administratiu d'extinció/suspensió de contractes/reducció de jornada per Força Major d'acord amb el que preveuen el Reial Decret Legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, que aprova el text refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors i el Reial decret 1483/2012, de 29 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament dels procediments d'acomiadament col·lectiu i de suspensió de contractes i reducció de jornada. El tractament de les dades és necessari per acomplir l'obligació legal establerta a la normativa esmentada.

Legitimació

Compliment d'una missió realitzada en interès públic o en l'exercici de poders públics

Destinatari

No se cediran dades a tercers tret d'obligació legal

Drets

Drets d'accés, de rectificació, de supressió, de limitació, de portabilitat, d'oposició i de no inclusió en tractaments automatitzats, com s'explica en la informació addicional

Informació adicional

Descarregar