Torna

Seu Electrònica

Si cerques un procediment dirigit a persones físiques i a la ciutadania en general

Si cerques un procediment dirigit a persones jurídiques, autònoms, cooperatives, associacions, fundacions, ONG?S...

Si cerques un procediment dirigit a altres administracions públiques o ens, organismes i entitats que integren el sector públic (consorcis, organismes autònoms, etc...)

Expendient de regulació temporal d'ocupació (ERTO) per causes econòmiques, tècniques, organitzatives o de producció

Segons l'article 47.1 del Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors, l'empresa podrà reduir temporalment la jornada de treball de les persones treballadores o suspendre temporalment els contractes de treball, per causes econòmiques, tècniques, organitzatives o de producció de caràcter temporal.

S'entén que concorren causes econòmiques quan dels resultats de l'empresa es desprengui una situació econòmica negativa, en casos com ara l'existència de pèrdues actuals o previstes, o la disminució persistent del seu nivell d'ingressos ordinaris o vendes. En tot cas, s'entendrà que la disminució és persistent si durant dos trimestres consecutius el nivell d'ingressos ordinaris o vendes de cada trimestre és inferior al registrat en el mateix trimestre de l'any anterior.

S'entén que concorren causes tècniques quan es produeixin canvis, entre altres, en l'àmbit dels mitjans o instruments de producció; causes organitzatives quan es produeixin canvis, entre altres, en l'àmbit dels sistemes i mètodes de treball del personal o en la manera d'organitzar la producció; i causes productives quan es produeixin canvis, entre altres, en la demanda dels productes o serveis que l'empresa pretén col·locar en el mercat.

Codi SIA

2416625

Persones destinatàries

Empreses i el seu personal

Termini per a resoldre i notificar

Després de la finalització del període de consultes, l'empresa notificarà a les persones treballadores i a l'autoritat laboral la seva decisió sobre la reducció de jornada o la suspensió de contractes, que haurà d'incloure el període dins del qual es durà a terme l'aplicació d'aquestes mesures.

La decisió empresarial farà efecte a partir de la data de la seva comunicació a l'autoritat laboral, tret que en ella es contempli una posterior. Si en el termini de quinze dies des de la data de l'última reunió celebrada en el període de consultes, l'empresa no hagués comunicat als representants dels treballadors i a l'autoritat laboral la seva decisió sobre la suspensió de contractes o reducció temporal de jornada, es produirà la caducitat del procediment en els termes que reglamentàriament s'estableixin.

Silenci administratiu

No és d'aplicació

Forma d'inici

Instància de part

Fi de la via administrativa

Si

Disponible per tramitar per persona apoderada

Si

Observacions

La decisió empresarial podrà ser impugnada per l'autoritat laboral a petició de l'entitat gestora de la prestació per desocupació quan aquella pogués tenir per objecte l'obtenció indeguda de les prestacions per part de les persones treballadores, per inexistència de la causa motivadora de la situació legal de desocupació.

Contra les decisions a què es refereix el present apartat podrà reclamar la persona treballadora davant la jurisdicció social que declararà la mesura justificada o injustificada

Òrgan competent per a resoldre

Direcció General de Treball i Salut Laboral

Documents relacionats amb el procediment

Tràmits

X

Inici període consultes

Requisits

El procediment s'iniciarà mitjançant comunicació a l'autoritat laboral competent i l'obertura simultània d'un període de consultes amb al representació legal de les persones treballadores.

Documentació a presentar

S'ha de remetre a l'autoritat laboral:

- Comunicació d'expedient de regulació de l'ocupació (segons model habilitat a la seu electrònica)

- Comunicació d'inici de període de consultes (haurà de contenir el que s'estableix en l'art. 17.2 d'RD 1483/2012)

- Documentació justificativa establerta a l'article 18 del Reial Decret 1483/2012, de 29 d'octubre (BOE de 30 d'octubre).

Models:

Termini màxim

El període de consultes amb la representació legal dels treballadors no podrà tenir una durada superior a quinze dies, excepte en el supòsit d'empreses de menys de 50 treballadors, i en aquest cas la durada de l'esmentat període no serà superior a set dies.

Forma de presentació

D'acord amb el que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, podeu dur a terme aquest tràmit mitjançant un dels canals següents (entre d'altres):


a) De manera telemàtica (*obligatori per als subjectes obligats a relacionar-se electrònicament amb les administracions per l'article 14.2 i 3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i opcional per a les persones físiques), fent un "click" al botó «Accés al tràmit telemàtic» que trobareu a la part inferior d'aquest tràmit. Per poder fer aquest tipus de tràmit, heu de disposar de certificat digital, DNI electrònic o cl@ave permanente.


b) De manera presencial (només per a persones físiques), a qualsevol de les oficines de registre de l'Administració Autonòmica, de l'Administració General de l'Estat, de la resta de comunitats autònomes o de les entitats que integren l'Administració Local. Podeu consultar les adreces de totes les oficines de l'Administració Autonòmica.


c) A més, també podeu enviar la documentació per correu postal (només per a persones físiques). En aquest cas, heu de presentar els documents dins un sobre obert, a fi que el personal de l'oficina de Correus hi pugui indicar, mitjançant el segell oficial, el lloc, la data i l'hora exacta en què s'ha efectuat el registre. Aquestes dades també quedaran anotades en el resguard justificatiu de la presentació.


*Els subjectes als quals fan referència els apartats 2 i 3 de l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions, per la qual cosa, de conformitat amb el que estableix l'article 68.4 de la Llei esmentada, si algun d'aquests subjectes presenta la seva sol·licitud presencialment, l'administració pública l'ha de requerir que l'esmeni presentant-la per via electrònica.

Òrgan competent per a la tramitació

Direcció General de Treball i Salut Laboral

Contacte

Servei o Secció responsable

Departament de Relacions Laborals

Plaça de Son Castelló, 1 (Polígon de Son Castelló). Tel.: 971177736

(eres@caib.es)

Observacions

L'empresa i la representació de les persones treballadores podran acordar en qualsevol moment la substitució del període de consultes pel procediment de mediació o arbitratge que sigui aplicable en l'àmbit de l'empresa, que haurà de desenvolupar-se dins del termini màxim assenyalat per a aquest període.

La consulta es durà a terme en una única comissió negociadora, si bé, d'existir diversos centres de treball, quedarà circumscrita als centres afectats pel procediment. La comissió negociadora estarà integrada per un màxim de tretze membres en representació de cadascuna de les parts.

La comissió representativa de les persones treballadores haurà de quedar constituïda amb caràcter previ a la comunicació empresarial d'obertura del període de consultes. A aquest efecte, la direcció de l'empresa haurà de comunicar de manera fefaent a les persones treballadores o als seus representants la seva intenció d'iniciar el procediment. El termini màxim per a la constitució de la comissió representativa serà de cinc dies des de la data de la referida comunicació, tret que algun dels centres de treball que vagi a estar afectat pel procediment no compti amb representants legals dels treballadors, i en aquest cas el termini serà de deu dies.

Transcorregut el termini màxim per a la constitució de la comissió representativa, la direcció de l'empresa podrà comunicar formalment a la representació de les persones treballadores i a l'autoritat laboral l'inici del període de consultes. La falta de constitució de la comissió representativa no impedirà l'inici i transcurs del període de consultes, i la seva constitució amb posterioritat a l'inici del mateix no comportarà, en cap cas, l'ampliació de la seva durada.

Durant el període de consultes, les parts hauran de negociar de bona fe, amb vista a la consecució d'un acord. Aquest acord requerirà la conformitat de la majoria dels representants legals dels treballadors o, en el seu cas, de la majoria de membres de la comissió representativa de les persones treballadores sempre que, en tots dos casos, representin a la majoria de les persones treballadores del centre o centres de treball afectats.

X

Comunicació finalització del període de consultes i decisió empresarial

Requisits

Després de la finalització del període de consultes, l'empresa notificarà a les persones treballadores i a l'autoritat laboral la seva decisió sobre la reducció de jornada o la suspensió de contractes, que haurà d'incloure el període dins del qual es durà a terme l'aplicació d'aquestes mesures.

La decisió empresarial farà efecte a partir de la data de la seva comunicació a l'autoritat laboral, tret que en ella es contempli una posterior.

Documentació a presentar

- Memòria justificativa i documentació establerta en l'art. 18 del RD 1483/2012

- Excel amb la relació de les persones treballadores (utilitzar model habilitat en la seu electrònica CAIB)

- Informe vida laboral del darrer any fins la data de sol·licitud de l'expedient.

- Actes (com a mínim acta d'inici i final del període de consultes amb o sense acord) i calendari de reunions

- Decisió empresarial

Models:

Termini màxim

Quinze dies per a presentar la decisió empresarial, a comptar des de l'última reunió del període de consultes.

Si en el termini de quinze dies des de la data de l'última reunió celebrada en el període de consultes, l'empresa no hagués comunicat als representants dels treballadors i a l'autoritat laboral la seva decisió sobre la suspensió de contractes o reducció temporal de jornada, es produirà la caducitat del procediment en els termes que reglamentàriament s'estableixin.

Forma de presentació

D'acord amb el que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, podeu dur a terme aquest tràmit mitjançant un dels canals següents (entre d'altres):


a) De manera telemàtica (*obligatori per als subjectes obligats a relacionar-se electrònicament amb les administracions per l'article 14.2 i 3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i opcional per a les persones físiques), fent un "click" al botó «Accés al tràmit telemàtic» que trobareu a la part inferior d'aquest tràmit. Per poder fer aquest tipus de tràmit, heu de disposar de certificat digital, DNI electrònic o cl@ave permanente.


b) De manera presencial (només per a persones físiques), a qualsevol de les oficines de registre de l'Administració Autonòmica, de l'Administració General de l'Estat, de la resta de comunitats autònomes o de les entitats que integren l'Administració Local. Podeu consultar les adreces de totes les oficines de l'Administració Autonòmica.


c) A més, també podeu enviar la documentació per correu postal (només per a persones físiques). En aquest cas, heu de presentar els documents dins un sobre obert, a fi que el personal de l'oficina de Correus hi pugui indicar, mitjançant el segell oficial, el lloc, la data i l'hora exacta en què s'ha efectuat el registre. Aquestes dades també quedaran anotades en el resguard justificatiu de la presentació.


*Els subjectes als quals fan referència els apartats 2 i 3 de l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions, per la qual cosa, de conformitat amb el que estableix l'article 68.4 de la Llei esmentada, si algun d'aquests subjectes presenta la seva sol·licitud presencialment, l'administració pública l'ha de requerir que l'esmeni presentant-la per via electrònica.

Òrgan competent per a la tramitació

Direcció General de Treball i Salut Laboral

Contacte

Servei o Secció responsable

Departament de Relacions Laborals

Plaça de Son Castelló, 1 (Polígon de Son Castelló). Tel.: 971177736

(eres@caib.es)

Observacions

La decisió empresarial iniciarà els seus efectes a partir de la data de la comunicació d'aquesta a l'Autoritat Laboral, excepte el cas que en aquella es contempli una data posterior.

L'acta final (amb o sense acord) ha d'incloure la data, identificar els signants, el període d'aplicació de les mesures, les hores setmanals i horaris diaris habituals i, en cas de reducció, el percentatge de reducció i els nous horaris després de la reducció.

La suspensió tindrà lloc quan l'atur de l'activitat que venia desenvolupant el treballador afecti dies complets, continuats o alterns, durant almenys una jornada ordinària de treball.

S'entendrà per reducció de jornada la disminució temporal d'entre un 10 i un 70 per cent de la jornada de treball computada sobre la base de la jornada diària, setmanal, mensual o anual. En la mesura en què això sigui viable es prioritzarà l'adopció de mesures de reducció de jornada enfront de les de suspensió de contractes.

L'empresa comunicarà:

1r El període dins del qual es durà a terme l'aplicació de la suspensió del contracte o la reducció de jornada.

2n La identificació de les persones treballadores incloses en l'expedient de regulació temporal d'ocupació.

3r El tipus de mesura a aplicar respecte de cadascuna de les persones treballadores i el percentatge màxim de reducció de jornada o el nombre màxim de dies de suspensió de contracte a aplicar.

X

Pròrroga

Requisits

L'article 47.4 estableix que en qualsevol moment durant la vigència de la mesura de reducció de jornada o suspensió de contractes basada en causes econòmiques, organitzatives, tècniques o de producció, l'empresa podrà comunicar a la representació de les persones treballadores amb la qual hagués desenvolupat el període de consultes una proposta de pròrroga de la mesura. La necessitat d'aquesta pròrroga haurà de ser tractada en un període de consultes de durada màxima de cinc dies, i la decisió empresarial serà comunicada a l'autoritat laboral en un termini de set dies, fent efecte des de l'endemà a la finalització del període inicial de reducció de jornada o suspensió de la relació laboral.

Excepte en els terminis assenyalats, resultaran d'aplicació a aquest període de consultes les previsions recollides en l'article 47.3 de l'Estatut dels Treballadors.

Documentació a presentar

Comunicació de proposta de pròrroga

Decisió empresarial

Actes de les reunions (al manco l'acta d'inici del període de consultes i l'acta final, amb acord o sense)

Llistat de treballadors afectats

Models:

Termini màxim

- Termin de consultes: cinc dies

- Termini per presentar la Decisió empresarial: set dies, a contar des de la darrera reunió del període de consultes.

Forma de presentació

D'acord amb el que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, podeu dur a terme aquest tràmit mitjançant un dels canals següents (entre d'altres):


a) De manera telemàtica (*obligatori per als subjectes obligats a relacionar-se electrònicament amb les administracions per l'article 14.2 i 3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i opcional per a les persones físiques), fent un "click" al botó «Accés al tràmit telemàtic» que trobareu a la part inferior d'aquest tràmit. Per poder fer aquest tipus de tràmit, heu de disposar de certificat digital, DNI electrònic o cl@ave permanente.


b) De manera presencial (només per a persones físiques), a qualsevol de les oficines de registre de l'Administració Autonòmica, de l'Administració General de l'Estat, de la resta de comunitats autònomes o de les entitats que integren l'Administració Local. Podeu consultar les adreces de totes les oficines de l'Administració Autonòmica.


c) A més, també podeu enviar la documentació per correu postal (només per a persones físiques). En aquest cas, heu de presentar els documents dins un sobre obert, a fi que el personal de l'oficina de Correus hi pugui indicar, mitjançant el segell oficial, el lloc, la data i l'hora exacta en què s'ha efectuat el registre. Aquestes dades també quedaran anotades en el resguard justificatiu de la presentació.


*Els subjectes als quals fan referència els apartats 2 i 3 de l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions, per la qual cosa, de conformitat amb el que estableix l'article 68.4 de la Llei esmentada, si algun d'aquests subjectes presenta la seva sol·licitud presencialment, l'administració pública l'ha de requerir que l'esmeni presentant-la per via electrònica.

Òrgan competent per a la tramitació

Direcció General de Treball i Salut Laboral

Contacte

Servei o Secció responsable

Departament de Relacions Laborals

Plaça de Son Castelló, 1 (Polígon de Son Castelló). Tel.: 971177736

(eres@caib.es)

Observacions

La Decisió empresarial iniciarà els seus efectes des del dia seguent a la finalització del període inicial de reducció de jornada o suspensió de la relació laboral.

X

Comunicació al SOIB

Requisits

Una vegada que l'empresa rebi l'autorització de l'expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO), s'ha de realitzar la inscripció dels treballadors afectats com a demandants d'ocupació al Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB).

La inscripció al SOIB és un tràmit obligatori perquè les persones treballadores afectades per un ERTO puguin accedir a la prestació per desocupació.

Per realitzar aquesta gestió, l'empresa ha de comunicar al SOIB la relació de treballadors en situació d'ERTO.

Documentació a presentar

- Sol·licitud de comunicació al SOIB dels treballadors en situació d'ERTO

- Annex I Relació de persones treballadores afectades (full de càlcul)

- Annex II Autorització del/la treballador/a a la empresa, per a la inscripció al SOIB

Documents relacionats amb el tràmit:

Termini màxim

Una vegada que la Autoritat Laboral ha tramitat l'expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO), l'empresa ha de trametre immediatament la documentació necessària dels treballadors afectats al Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB), per tal de no retardar la tramitació de les prestacions per desocupació.

Forma de presentació

La presentació d'aquest tràmit únicament es pot fer per via telemàtica, i heu d'accedir fent un "click" al botó «Accés al tràmit telemàtic» que trobareu a la part inferior d'aquest tràmit. Per poder fer aquest tipus de tràmit, heu de disposar de certificat digital, DNI electrònic o cl@ve permanente.

Òrgan competent per a la tramitació

Servei d'Ocupació de les Illes Balears (SOIB)

Contacte

Servei o Secció responsable

Departament de Relacions Laborals

Plaça de Son Castelló, 1 (Polígon de Son Castelló). Tel.: 971177736

(eres@caib.es)

Observacions

Per a la correcta comunicació, l'empresa ha de emplenar i remetre els documents adjunts, per via telemàtica.

En el cas que la persona treballadora no autoritzi l'empresa a tramitar la documentació al SOIB, se l'ha d'informar que haurà de sol·licitar cita prèvia amb la seva oficina d'ocupació per tal de d'inscriure's a la demanda. Si les dades del/la treballador/a estan incomplets, l'empresa l'informarà de que els ha de completar, sol·licitant cita prèvia al SOIB.

Les consultes relacionades amb la comunicació al SOIB de les dades dels treballadors en situació d'ERTO, es poden adreçar al correu electrònic: bustiademandes@soib.caib.es

Informació sobre protecció de dades

X

De conformitat amb el reglament (UE) 2016/679 i la legistació vigent en matèria de protecció de dades, s’informa del tractament de les dades personals que conté aquest tràmit

Responsable del tractament

Direcció General de Treball i Salut Laboral

Finalitat

Tramitació del procediment administratiu de regulació de l'ocupació per suspensió de contractes/reducció de jornada per causes econòmiques, tècniques, organitzatives o de producció, d'acord amb el que preveuen el Reial Decret Legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, que aprova el text refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors i el Reial decret 1483/2012, de 29 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament dels procediments d'acomiadament col·lectiu i de suspensió de contractes i reducció de jornada. El tractament de les dades és necessari per acomplir l'obligació legal establerta a la normativa esmentada.

Legitimació

Compliment d'una missió realitzada en interès públic o en l'exercici de poders públics

Destinatari

Se cediran a la Inspecció de Treball i Seguretat Social (ITSS) i al Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE), d'acord amb el que preveuen el Reial Decret Legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, que aprova el text refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors i el Reial decret 1483/2012, de 29 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament dels procediments d'acomiadament col·lectiu i de suspensió de contractes i reducció de jornada.

Drets

Drets d'accés, de rectificació, de supressió, de limitació, de portabilitat, d'oposició i de no inclusió en tractaments automatitzats, com s'explica en la informació addicional

Informació adicional

Descarregar