CRITERIS DE CORRECCIÓ DE L'EXPRESSIÓ ESCRITA
En els texts escrits que els examinands elaboren s’avaluen els aspectes següents:
Adequació
- S’avalua si el text conté tots els elements requerits i en l’ordre adequat.
- S’avalua si el text acompleix la tasca proposada: el contingut és adequat a la finalitat i a la situació.
- S’avalua si el registre és adequat al tipus de text i a la situació comunicativa.
- S’avalua l’ús adequat de les convencions gràfiques segons el nivell: majúscules i minúscules, abreviacions, puntuació convencional...
Coherència
- S’avalua si les idees expressades són clares i estan estructurades.
- S’avalua si hi ha tota la informació necessària d’acord amb la tasca proposada. No és contradictòria, ni repetitiva, ni irrellevant.
- S’avalua si el text està ordenat de manera lògica.
Cohesió
- S’avalua si el text presenta els connectors i els mecanismes de cohesió adequats: articles, pronoms, preposicions, adverbis, conjuncions, temps verbals, concordances...
- S’avalua si el text està puntuat correctament, de manera que es pugui llegir amb comoditat i agilitat.
Repertori
- S’avaluen la varietat i la precisió lèxiques.
- S’avaluen els recursos lingüístics i estilístics: sinonímia, antonímia, locucions, frases fetes...
- S’avalua el grau de risc assumit per l’examinand i la naturalitat en l’ús.
Correcció
S’avalua la correcció ortogràfica, morfosintàctica i lèxica.
CRITERIS DE RECOMPTE DE PARAULES
- La mateixa errada en una paraula que es repeteix compta només una vegada: *ciencia... *ciencia (1 errada).
- El mateix tipus d’errada en paraules diferents compta cada vegada: *tenía... *volía (2 errades).
- Diverses errades en una paraula compten només com una errada: *pasetjar (1 errada).
- Pel que fa al recompte de paraules:
- la casa → 2 paraules
- l’escola → 2 paraules
- penya-segat → 2 paraules
- donar-nos-en → 3 paraules
- els antropònims no es compten ni es corregeixen
- les dades personals no es compten
- els topònims catalans sí que es compten