Clicau aqui pel formulari de comunicació d'activitat o competició d'especial seguiment

Protocol d'actuació per a la declaració d'activitats i competicions esportives d'especial seguiment per part de la Comissió contra la Violència a l’Esport de les Illes Balears

Versió pdf PDF

Consideracions prèvies

El Decret 12/2019 de 28 febrer, pel qual es regula la Comissió contra la Violència a l’Esport de les Illes Balears, en el seu article 4 referent a les activitats i competicions esportives d'alt risc, concreta el següent:

  1. Els ajuntaments i les federacions esportives de les Illes Balears han de comunicar a la Comissió contra la Violència a l’Esport de les Illes Balears (C.C.V.E.) les propostes de les activitats i competicions esportives que puguin ser considerades d'alt risc, amb una antelació mínima de deu dies, tret que es tracti d'un cas excepcional i justificat que no es pugui preveure amb aquesta antelació.
  2. La declaració d'alt risc d'un espectacle esportiu correspon a la Comissió contra la Violència a l’Esport de les Illes Balears.

Amb la finalitat d'unificar la nomenclatura i evitar que la mateixa, pogués suposar un alarmisme exagerat, d'ara endavant ens referirem a aquesta mena d'activitats i competicions com “d’especial seguiment”.

En primer lloc hem d'unificar criteris a l'hora de delimitar aquest tipus d'activitats, entenent-les com aquelles en les quals existeixi algun tipus de risc de que es produeixin actes o actituds violentes durant el seu desenvolupament. En aquest primer protocol ens referirem de manera específica a les competicions esportives organitzades por la Federació de Futbol de les Illes Balears o la Federació de Bàsquet de les Illes Balears.

S'estableixen 2 categories diferents per a aquestes activitats i competicions esportives d'especial seguiment.

      - Activitats o competicions d'especial seguiment (A.C.E.S.) de nivell 1: Aquelles en les quals existeixi algun tipus del risc de que es produeixin actes o actituds violentes durant els mateixos i que a més:
          - Existeixin antecedents en els quals s'hagin produït incidents en competicions entre els mateixos equips implicats.
          i/o
          - Existeixin amenaces constatables en mitjans o xarxes socials que creïn una tensió excessiva prèvia a l'esdeveniment.
          i/o
          - El nivell de crispació i tensió prèvia a la trobada sigui substancialment superior al de la resta de competicions.
              - Activitats o competicions d'especial seguiment (A.C.E.S.) de nivell 2: Aquelles en les quals existeixi algun tipus de risc de que es produeixin actes o actituds violentes durant aquestes.

              Procediment d'actuació per a la posada en marxa del protocol

              • Procediment ordinari.

              Les federacions esportives autonòmiques de futbol i bàsquet de les Illes Balears hauran de comunicar, atesos els criteris establerts en l'apartat anterior, i en un termini màxim de 15 dies naturals des de la seva sol·licitud, les A.C.E.S. de nivell 1 i 2 previstes en la seva competició autonòmica fins al final de la temporada en curs, justificant de forma argumentada els motius de la sol·licitud d'aquesta consideració i amb els següents límits:

              • A.C.E.S de nivell 1:

              • Un màxim de 4 partits per part de la Federació de Bàsquet de les Illes Balears durant la temporada esportiva (un màxim de 2 partits per mitjatemporada).
              • Un màxim de 8 partits per part de la Federació de Futbol de les Illes Balears durant la temporada esportiva (un màxim de 4 partits per mitja temporada)

              • A.C.E.S de nivell 2:

              • Un màxim de 8 partits per part de la Federació de Bàsquet de les Illes Balears durant la temporada esportiva (un màxim de 4 partits per mitja temporada).
              • Un màxim de 16 partits per part de la Federació de Futbol de les Illes Balears durant la temporada esportiva (un màxim de 8 partits per mitja temporada)

              La C.C.V.E. es reunirà en un termini màxim de 10 dies naturals després de la sol·licitud, per a declarar els A.C.E.S de nivell 1 i 2.

              • Procediment extraordinari.

              En qualsevol moment de la temporada, les federacions i/o ajuntaments de les Illes Balears podran dirigir-se, mitjançant el formulari disponible en la pàgina WEB de la Conselleria d'Afers Socials i Esports http://www.caib.es/sites/contraviolencia/ca/ o mitjançant comunicació dirigida a la C.C.V.E o per qualsevol de les vies previstes en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, per a sol·licitar la declaració d'un A.C.E.S. de nivell 1 o 2, amb una antelació mínima de 10 dies naturals, excepte en els casos que es tracti d'un cas excepcional i justificat que no es pugui preveure amb aquesta antelació.

              La C.C.V.E. es reunirà amb una antelació mínima de 7 dies naturals després de la sol·licitud, excepte en cas d'urgència, en el qual serà de 48 hores, per a declarar, si cap, els A.C.E.S de nivell 1 i 2 sol·licitats.

              Obligacions per part d'Ajuntaments i Federacions Esportives enfront d'una declaració de A.C.E.S nivell 1 o 2.

              Delegar en els clubs participants l'obligació de nomenar un responsable de cadascun dels clubs, que estarà a la disposició dels cossos i forces de seguretat de l'estat i policies locals per a desenvolupar accions d'informació i/o coordinació de les acciones pertinents.

              Reforçar les mesures de seguretat en el control dels accessos; de la venta d'entrades (si es donés el cas); i de la prohibició d'entrada de pancartes, símbols, emblemes o llegendes que poguessin ser motiu d'enfrontament; i la separació d'aficions rivals en zones diferents del recinte.

              Reforçar les mesures pertinents de cara a impedir l'entrada i la venda de begudes alcohòliques al recinte.

              Actuació de les forces i cossos de seguretat de l'estat i policies locals enfront de la declaració de A.C.E.S.

              Una vegada declarades les A.C.E.S de nivell 1 i 2, les forces i cossos de seguretat de l'estat, així com les policies locals, valoraran de manera coordinada, en l'àmbit de les seves competències, i en funció de les disponibilitats de personal, les mesures que s'hauran d'adoptar per a cadascun dels casos, tenint a la seva disposició els sistemes d'informació i/o coordinació posats a la seva disposició pels clubs implicats.