27 març 2020 Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat

COVID-19: CONSELL DE GOVERN: EL GOVERN POSA A DISPOSICIÓ DE LES VÍCTIMES DE VIOLÈNCIA MASCLISTA UNA LÍNIA DE WHATSAPP QUE OFERIRÁ ATENCIÓ LES 24 HORES CConsell de Govern

COVID-19: CONSELL DE GOVERN: EL GOVERN POSA A DISPOSICIÓ DE LES VÍCTIMES DE VIOLÈNCIA MASCLISTA UNA LÍNIA DE WHATSAPP QUE OFERIRÁ ATENCIÓ LES 24 HORES

\ Començarà a funcionar aquest dissabte i pretén millorar l’atenció a les víctimes durant el confinament

El Consell de Govern s’ha donat per assabentat, a proposta de la Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat, de la posada en marxa d’un sistema complementari d’atenció a les víctimes de violència masclista mitjançant l’aplicació de missatgeria instantània WhatsApp mentre duri l’estat d’alarma i les altres mesures que es puguin determinar per fer front a la COVID-19. El número de WhatsApp és el 639 837 476, i estarà en funcionament les 24 hores del dia a partir d’aquest dissabte, dia 28 de març.

La creació d’aquest servei respon a la necessitat d’oferir una alternativa a les dones víctimes de violència que, a causa del confinament, es veuen obligades a conviure de manera continuada amb el seu agressor, una circumstància que els pot comportar més dificultats per posar-se en contacte amb el Servei 24 Hores. De fet, des d’aquest servei s’ha comprovat que, malgrat que durant els tres primers dies de confinament la quantitat de telefonades es va incrementar de manera important, aquestes han deixat de ser totalment eficaces i progressivament se n’ha anat reduint el nombre. En aquest context, l’aplicació de missatgeria instantània proporciona a aquestes persones l’opció de contactar amb el Servei 24 Hores d’una manera més discreta.

El sistema que es posarà en marxa des de l’IBDONA serà gestionat per l’empresa Atenzia, que ja s’encarrega de l’atenció que presta el Servei 24 Hores. La línia de WhatsApp té associada una aplicació perquè el personal que proporciona l’assistència telefònica tengui accés als missatges que enviïn les víctimes o els seus parents propers, de manera que se’ls pugui proporcionar una resposta en matèria social, jurídica, administrativa o psicològica, depenent del cas. Així mateix, també permet a les dones demanar auxili. En aquest cas, el personal encarregat d’atendre la comunicació traslladarà immediatament l’avís a l’112. A més a més, el sistema també estarà disponible per a familiars i propparents de les víctimes.

Ampliació del Servei 24 Hores

Paral·lelament a l’habilitació del servei de WhatsApp, la setmana passada es va posar en marxa la nova concessió del Servei 24 Hores d’atenció telefònica per als anys 2020 i 2021.

La nova concessió ha implicat augmentar amb una persona el nombre de professionals dedicats a l’atenció a jornada completa, que ha passat de deu a onze. Aquest augment permet oferir més serveis. A més, està previst que durant l’època d’estiu s’hi incorporin tres professionals més a jornada parcial, per tal d’afegir un torn de vespre a les illes de Mallorca, Menorca i Eivissa, que permetrà donar resposta a l’augment del risc d’agressions sexuals que es produeix a l’estiu.

Què és el Servei 24 Hores?

El Servei 24 Hores, d’atenció social i acompanyament per a víctimes de violències masclistes, és un servei especialitzat de l’Institut Balear de la Dona que atén les víctimes de violències masclistes (les mateixes dones i els seus fills i filles), dona resposta a les demandes d’aquestes persones i treballa per cobrir les seves necessitats d’informació, assessorament, acompanyament i suport. També proporciona una atenció especialitzada (informació i assessorament) a les persones de l’entorn de les víctimes, així com als professionals que intervenen en els casos de violència contra les dones i a la població en general.

El Servei 24 Hores ofereix dos serveis principals: l’atenció social telefònica i els acompanyaments presencials. Pel que fa al servei d’atenció social telefònica, que gestionen l’Institut Balear de la Dona i el Servei 24 Hores, se centralitza en el número de telèfon 971 17 89 89, que ara es reforça amb la nova línia de WhatsApp. El servei d’acompanyament, en canvi, és un servei d’atenció especialitzada que es pot activar per anar a interposar una denúncia, dur a terme tràmits judicials o fer gestions als centres de salut, entre d’altres.

Telèfon d’atenció a infants i adolescents

D’altra banda, l’Oficina Balear de la Infància i l’Adolescència (OBIA) recorda que disposa del telèfon 116 111 d’ajuda a la infància, un servei telefònic activat les 24 hores del dia, set dies a la setmana, i que no deixa rastre telefònic. Telefonant a aquest número els menors reben una atenció específica, personalitzada i confidencial, i troben un espai segur per poder expressar-se i comunicar necessitats o explicar les situacions que considerin oportunes. Aquestes telefonades les gestiona la Fundació ANAR, que una vegada que rep la demanda actua prioritzant sempre la prevenció, la detecció i la comunicació de situacions de risc. El servei telefònic és atès per un equip interdisciplinari de titulats universitaris en ciències humanes o de la salut, integrat principalment per psicòlegs, psiquiatres, psicopedagogs, advocats i treballadors socials.