LOGO CAIB
Contingut
12 abril 2020Conselleria de Salut i Consum

COVID-19:Atenció Primària de Mallorca ha reconvertit el model d'atenció sanitària per adaptar-lo a la COVID-19 en poc més de tres setmanes NNota Informativa

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat
Avui és el Dia Nacional de l'Atenció Primària

COVID-19:Atenció Primària de Mallorca ha reconvertit el model d'atenció sanitària per adaptar-lo a la COVID-19 en poc més de tres setmanes

La implantació de dos circuits diferenciats entre respiratori i no respiratori, la creació de les Unitats d'Atenció al Coronavirus o les unitats Covid-exprés en són alguns exemples

En poc més de tres setmanes, Atenció Primària de Mallorca ha reorganitzat i reconvertit el seu model sanitari per adaptar-lo a les noves necessitats de la població a conseqüència de la Covid-19. Els canvis estructurals més importants han estat la implantació de dos circuits diferenciats (respiratori i no respiratori) a tots els centres de salut, la creació de les Unitats Volants d'Atenció al Coronavirus (UVAC), la posada en marxa de la consulta virtual, l'establiment de cinc unitats Covid-exprés per a la recollida de mostres o la creació d'una central de coordinació per centralitzar la gestió dels pacients amb Covid-19. També s'han reforçat els Punts d'Atenció Continuada (PAC) i Serveis d'Urgències d'Atenció Primària (SUAP) i s'ha previst l'obertura dels 45 centres de salut de Mallorca en els festius de Setmana Santa. 

Això ha estat possible gràcies a l'esforç, la dedicació i la implicació dels professionals que hi fan feina a tots els centres de salut i unitats bàsiques arreu de Mallorca. I és per això que avui, Dia Nacional de l'Atenció Primària, és important recordar i defensar els principals valors de l'atenció primària com a porta d'entrada de la sanitat: proximitat, accessibilitat, eficiència i resolució. 

El passat 12 de març, la Gerència d'Atenció Primària de Mallorca va reorganitzar els circuits assistencials, establint consultes específiques d'atenció respiratòria i un sistema de triatge telefònic per distribuir l'atenció sanitària en visites telefòniques o presencials, seguint sempre criteris clínics. Així, des del 16 de març, s'han registrat 203.355 consultes, 181.907 d'adults i 21.448 pediàtriques. Del total de consultes d'adults, prop del 21% varen ser de tipus respiratori. En el cas de les pediàtriques, aquest percentatge va arribar al 26%. 

A més, durant la darrera setmana (del 30 març al 5 d'abril) es varen registrar 63.509 consultes d'adults. D'aquestes, un 73% (46.370) varen ser telefòniques, i un 27% (17.139) presencials (sigui domicilis o urgències). De total de consultes pediàtriques (7.194), un 60% varen ser telefòniques (4.305) i un 40% presencials (2.889). El 20 de març es va posar en marxa la consulta virtual de salut #APMallorca a les xarxes socials, amb quinze professionals que atenen consultes en línia a través de Twitter, Facebook i Instagram.  El balanç és de 1180 consultes resoltes. 

Actualment, un total de 75 professionals sanitaris fan feina a les Unitats Volants d'Atenció a la Covid-19  (UVAC) i 42 ho fan a la central de coordinació (CC-COVID-19) que gestiona aquest tipus de pacients. La central ha atès 1300 cridades telefòniques. A més, ja s'han obert cinc unitats Covid-exprés  per a la recollida de mostres i realització de proves a personal essencial. Aquestes s'ubiquen a tres unitats bàsiques de salut de Palma (UBS Establiments, UBS Sa Indioteria, UBS Es Pil·larí), a Inca i a Manacor. Des de la seva obertura, ja s'han fet de un total 3.660 mostres, i una mitjana de 183 per dia. 

Finalment, Atenció Primària ha reforçat amb 153 professionals els Punts d'Atenció Continuada (PAC) i Serveis d'Urgències (SUAP) de Mallorca. També manté oberts els 45 centres de salut de Mallorca els dies festius de Setmana Santa, per tal de mantenir la continuïtat assistencial i garantir una assistència de qualitat a la població que ho necessita.