LOGO CAIB
Contingut
20 maig 2020Conselleria de Salut i Consum

COVID-19: La Direcció General de Consum atén 340 reclamacions relacionades amb la crisi sanitària NNota Informativa

Foto de noticia
Descàrrega d'imatges d'alta qualitat

COVID-19: La Direcció General de Consum atén 340 reclamacions relacionades amb la crisi sanitària

Els motius, principalment, estan relacionats amb cancel·lacions de vols i paquets turístics, així com l’anul·lació d’esdeveniments

La Direcció General de Consum ha atès, des de la declaració de l’estat d’alarma a causa de la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, un total de 340 reclamacions derivades d’aquesta situació. Els motius de les reclamacions de les persones consumidores i usuàries han estat, principalment, les cancel·lacions de vols (170), de viatges combinats (74), de serveis d’allotjaments turístics i restauració (26), així com l’anul·lació d’espectacles i altres activitats d’esbarjo i oci (20). Així mateix, també s’ha reclamat per incidències en el compliment de contractes amb motiu de la crisi: incompliments, falta de lliurament del bé adquirit o incidències en la contractació en línia.

En total, del 16 de març al 15 de maig s’han presentat a les oficines i registres de la Direcció General de Consum un total de 638 reclamacions, un 43 % de les quals (340) directament relacionades amb la crisi sanitària provocada per la COVID-19. Per illes, a Menorca és on més pes ha tingut la situació provocada pel coronavirus: un 60 % de les reclamacions (44 de 73) han estat presentades per incidències relacionades amb viatges, esdeveniments o serveis afectats per l’estat d’alarma. En el cas d’Eivissa la proporció ha estat d’un 44 % (34 de 77) i a Mallorca, un 41 % (262 reclamacions relacionades amb la crisi sanitària de les 638 presentades en total en els darrers dos mesos).

 

Consultes: 2.239 ateses entre presencials i telefòniques

En relació amb les consultes, en total s’han atès 1.780 a les oficines d’atenció al consumidor (247 a Eivissa, 313 a Menorca i 1.220 a Mallorca), 544 de les quals relacionades amb incidències per la crisi sanitària (57 a Eivissa, 115 a Menorca i 372 a Mallorca). Així mateix, el telèfon d’atenció al consumidor (900 166 166) ha rebut 459 consultes, un 24 % (89) per coronavirus.

 

La majoria d’inspeccions, relacionades amb l’estat d’alarma

El Servei d’Inspecció de Consum i Vigilància del Mercat ha duit a terme 667 actuacions inspectores, 600 de les quals (més del 90 %) relacionades amb l’alarma sanitària de la COVID-19 i les normes aprovades respecte de l’alarma.

Així, s’han fet 40 controls de publicitat a empreses que venen mascaretes de protecció en línia i 339 inspeccions a les principals cadenes de venda on s’ha comprovat la disponibilitat i el preu de més de 10.500 productes d’alimentació i no alimentació; també s’han inspeccionats les webs amb la informació que faciliten les empreses de transport aeri i marítim, les de telefonia o les de subministrament elèctric. Igualment, s’han comprovat les denúncies presentades relatives a l’estat d’alarma, com ara la impossibilitat de reemborsament de línies aèries o altres serveis, les condicions d’entrada als establiments contràries als drets dels consumidors, presumptes preus abusius de mascaretes FFP2 i mascaretes higièniques, bo social i companyies elèctriques.

 

Servei d’Arbitratge de Consum: 1.032 tràmits realitzats

El Servei d’Arbitratge de Consum tampoc no ha deixat de fer feina durant els dos mesos de l’estat d’alarma. Així, ha iniciat 140 expedients i ha duit a terme 1.032 tràmits principals. D’aquesta activitat, 119 s’han traduït en trasllat de resposta de l’empresa al consumidor, 117 han estat trasllat d’expedients als àrbitres perquè en dictin laude i s’han programat 128 audiències arbitrals no presencials. A més, s’han emès 668 notificacions telemàtiques a empreses i consumidors.

Durant aquest període també s’han resolt 180 expedients arbitrals: 71 per mediació de la Junta i 109 per laude arbitral.

 

La Direcció General de Consum ha atès, des de la declaració de l’estat d’alarma a causa de la crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, un total de 340 reclamacions derivades d’aquesta situació. Els motius de les reclamacions de les persones consumidores i usuàries han estat, principalment, les cancel·lacions de vols (170), de viatges combinats (74), de serveis d’allotjaments turístics i restauració (26), així com l’anul·lació d’espectacles i altres activitats d’esbarjo i oci (20). Així mateix, també s’ha reclamat per incidències en el compliment de contractes amb motiu de la crisi: incompliments, falta de lliurament del bé adquirit o incidències en la contractació en línia.

 

En total, del 16 de març al 15 de maig s’han presentat a les oficines i registres de la Direcció General de Consum un total de 638 reclamacions, un 43 % de les quals (340) directament relacionades amb la crisi sanitària provocada per la COVID-19. Per illes, a Menorca és on més pes ha tingut la situació provocada pel coronavirus: un 60 % de les reclamacions (44 de 73) han estat presentades per incidències relacionades amb viatges, esdeveniments o serveis afectats per l’estat d’alarma. En el cas d’Eivissa la proporció ha estat d’un 44 % (34 de 77) i a Mallorca, un 41 % (262 reclamacions relacionades amb la crisi sanitària de les 638 presentades en total en els darrers dos mesos).

 

Consultes: 2.239 ateses entre presencials i telefòniques

 

En relació amb les consultes, en total s’han atès 1.780 a les oficines d’atenció al consumidor (247 a Eivissa, 313 a Menorca i 1.220 a Mallorca), 544 de les quals relacionades amb incidències per la crisi sanitària (57 a Eivissa, 115 a Menorca i 372 a Mallorca). Així mateix, el telèfon d’atenció al consumidor (900 166 166) ha rebut 459 consultes, un 24 % (89) per coronavirus.

 

 

La majoria d’inspeccions, relacionades amb l’estat d’alarma

El Servei d’Inspecció de Consum i Vigilància del Mercat ha duit a terme 667 actuacions inspectores, 600 de les quals (més del 90 %) relacionades amb l’alarma sanitària de la COVID-19 i les normes aprovades respecte de l’alarma.

 

Així, s’han fet 40 controls de publicitat a empreses que venen mascaretes de protecció en línia i 339 inspeccions a les principals cadenes de venda on s’ha comprovat la disponibilitat i el preu de més de 10.500 productes d’alimentació i no alimentació; també s’han inspeccionats les webs amb la informació que faciliten les empreses de transport aeri i marítim, les de telefonia o les de subministrament elèctric. Igualment, s’han comprovat les denúncies presentades relatives a l’estat d’alarma, com ara la impossibilitat de reemborsament de línies aèries o altres serveis, les condicions d’entrada als establiments contràries als drets dels consumidors, presumptes preus abusius de mascaretes FFP2 i mascaretes higièniques, bo social i companyies elèctriques.

 

Servei d’Arbitratge de Consum: 1.032 tràmits realitzats

 

El Servei d’Arbitratge de Consum tampoc no ha deixat de fer feina durant els dos mesos de l’estat d’alarma. Així, ha iniciat 140 expedients i ha duit a terme 1.032 tràmits principals. D’aquesta activitat, 119 s’han traduït en trasllat de resposta de l’empresa al consumidor, 117 han estat trasllat d’expedients als àrbitres perquè en dictin laude i s’han programat 128 audiències arbitrals no presencials. A més, s’han emès 668 notificacions telemàtiques a empreses i consumidors.

 

Durant aquest període també s’han resolt 180 expedients arbitrals: 71 per mediació de la Junta i 109 per laude arbitral.

 

Reclamacions de consum COVID-19 per sectors

Mallorca

Menorca

Eivissa

TOTAL

Transport aeri

124

31

17

172

Viatges

63

4

7

74

Servei d’allotjament turístic i restauració

18

5

3

26

Espectacles, museus i altres activitats d’esbarjo i oci

19

0

1

20

Servei de lloguer de vehicles i bicicletes

11

1

2

14

Transport marítim

7

0

1

8

Ensenyament

6

0

0

6

Alimentació

3

1

1

5

Equips de protecció i mascaretes

2

1

2

5

Telefonia i Internet

2

1

0

3

Subministrament d’aigua

1

0

0

1

Serveis bancaris

1

0

0

1

Assegurances

1

0

0

1

Venda de mobles

2

0

0

2

Servei de salut pública

1

0

0

1

Servei administratiu públic

1

0

0

1

TOTAL

262

44

34

340